Spørsmål:
Hei. Jeg er i uke 19 og har allerede fått vondt i nedre del av ryggen. Smertene er konsentrertnede ved rompa på høyre side. Smertene er verst når jeg må bøye meg. Er dette bekkenløsing? Trodde at det evt. kom senere i svangerskapet. Jeg er 165 cm høy og veier nå rundt 60 kg. Har fått rund mage.Smertene kommer når jeg har vore i god aktivitet på dagen feks. på jobb. Hadde en liten periode med de samme smertene i forrige svangerskap også. Hva er dette og hva vil du råde meg til å gjøre??
Ps. nevnte det til min doktor på forrige kontroll (ca. 1 mnd. siden) og hun mente at det nok var vanlige ryggplager. Det var for tidlig for B.L. Men hvorfor kjenner jeg ikke slike smerter når jeg ikke er gravid da?

Svar:
Svar: Hei Hilde!
Det
er svært vanskelig å gi det et
korrekt svar uten å ha sett deg,
men det kan også høres ut som isjiassymptomer. De sitter der du beskriver, og
kan i tillegg stråler nedover stumpen og låret. Gravide kan også få vondt i
ryggen uten at det verken er bekkenløsning eller isjias. Det kan også være en
kombinasjon av flere ting som gir deg plagene.
Når
magen vokser forrykkes balansen i kroppen. For å kompensere trekker ofte kvinner skuldrene
tilbake, krummer nakken og skyver
magen frem. Dette gir en sterkt svai i korsryggen, anstrengte ryggmuskler og
smerter. Som du forstår er det ikke vanskelig å forstå at gravide kan få smerter
i ryggen.
Symptomer
på bekkenløsning kan oppstå når som helst i svangerskapet.
Lykke
til videre! Hilsen Monica