Spørsmål:
Hei Monica! Jeg har ett svangerskap med mye vondt pga bekkenløsning bak meg - det er nå 3 år siden fødsel og jeg sliter fortsatt med mye vondt. Jeg har veldig lyst på et barn til og et søsken til jenta mi, men jeg er veldig redd for at jeg skal bli enda verre enn det jeg er nå, etter fødsel nr 2. Finnes det noe erfaring på dette området? Regner med at det vil bli mye vondt i svangerskapet, men det er tiden etterpå jeg er redd for. Kan også nevne at jeg har Fibromyalgi også. Kan dette være en medvirkende årsak til bekkenplagene? Hilsen fra Irene

Svar:
Svar: Det er vanskelig å si noen eksakt om hvordan det kan bli neste gang, for svangerskap og fødsler er tilstander der garanti ikke kan gis på forhånd. Svangerskap kan også variere hos samme kvinne, og mange får store overraskelser . Min erfaring er at bekkenløsnings problematikk ofte forverres for hver graviditet. Men, - jeg har også opplevet det motsatte, til og med hos en kvinne med ”invalidiserende” bekkenløsning i sitt første svangerskap. Hun hadde imidlertid startet med et treningsprogram som ble fulgt daglig, alle ukens 7 dager mellom graviditetene. Treningen ble også gjennomført daglig gjennom neste svangerskap. Begge (hun og jeg) er hellig overbevist om at dette hjalp henne. Det var nesten ikke til å tro, men hun hadde faktisk ikke bekkenløsnings plager.
Så, mitt råd til deg blir derfor: Ta kontakt med en fysioterapeut og få råd og oppfølging angående øvelser og treningsprogram slik at du kan starte nå (før du planlegger et nytt svangerskap.) Med et godt utgangspunkt vil du ha den beste forutsetning for å klare dette på en god måte. Treningen må deretter fortsettes. Lykke til! Hilsen Monica.