Spørsmål:
Jeg har hatt noe kløe i endetarmsåpningen og nå har jeg funnet ut at det er bitte små hvite mark. Jeg kjøpte Vermox på apoteket, men når jeg kommer hjem leser jeg at gravide skal bare ta de i samråd med lege. Men dette syntes jeg er så forferdelig flaut og ta opp med ham. Kan du svare meg på det om jeg kan ta disse tabelettene??

Svar:
Svar: Det står i Felleskatalogen at stoffet i pillene har gitt fosterskade hos roter og mus, men ikke hos kanin, hund, sau eller hest. Risiko ved bruk under graviditet og amming er ikke klarlagt.
Det er ikke flaut å få småmark. Det har nok flere hatt enn du aner. Du kan evt. spørre på apoteket om det finnes et annet middel som gravide kan bruke, gå til en helsekostbutikk eller kanskje spørre en helsesøster om hva de bruker av medisiner til småbarn.
Lykke til, håper du finner riktig behandling!
Hilsen Monica.