Spørsmål:
Hei Man leser jo overalt at man lett blir forstoppet når man er gravid, men er det noen som har opplevd det motsatte?? Jeg har nemlig den siste uken opplevd at avføring har blitt bløt og lys brun.. har hatt mageknip i forkant av disse 2 dobesøkene dette har forekommet. Er plaget med luft i magen også... Fordi det sies at man blir forstoppet i svangerskapet har jeg fra dag 1 spist veldig mye knekkebrød som inneholder masse fiber og sånn. Jeg er så redd for at det er noe galt med meg:( Babyen skal jo liksom gjøre så vannet blir borte fra tarmene og den lille skal også ta næringen så nå er jeg redd det er noe galt..

Svar:
Selv om man er gravid er det ikke alltid at "alt stemmer" med de forandringer som kan oppstå. Treg mage er oftsest en plage i første del av svangerskapet. Noen opplever imidlertid ingen stor endring i det hele tatt.
Man kan også få en mage /tarminfeksjon med løs mage, mageknip, diarè og oppkast i svangerskapet. Dette er heldigvis forbigående.
I forhold til næring og foster, kan jeg trøste deg med at det går helt av seg selv.
Tenk frisk og stol på kroppen din.
Hilsen Monica.