Spørsmål:
Hei! Jeg er kommet i uke 39 av svangerskapet, og har fått noen ubeskrivelige smerter helt nede i magen ca ved venusberget. Det kommer om natten, og er skikkelig vondt, så jeg får ikke sove om natten. Er og blitt veldig plaget med mye utflod. Av og til så "renner" det...

Svar:
Det kan høres ut som syptomgivende bekkenløsning som kan gi smerter/ubehag i symfysebenet (området du beskriver) Det er vanlig og ufarlig, men ofte ubehagelig og vondt.
Ta det op med jordmor/fastlegen din og få noen råd.
Rikelig utflod er heller ikke uvanlig på slutten av svangerskapet. Man bør imidlertid alltid være oppmerksom på og ikke forveksle det med dråpevis vannavgang. Er du i tvil kan du lukte på det som kommer. Utflod lukter syrlig. Fostervann har en helt spesiell vammel lukt. Ta evt. på deg et bind og se om det blir gjennomtrukket. Blir det det, bør du ta kontkat med fødeavdelingen.
Lykke til med forestående fødsel!
Hilsen Monica.