Spørsmål:
Heisann Jeg har en sønn på snart 11 mnd og er gravid igjen i uke 15. Jeg har observert åreknuter på høyre legg. Er det noe jeg kan gjøre for å hindre dem i å formere seg, og vil de være der for alltid? Håper på svar. Hilsen snart mamma til 2

Svar:
Du kan hjelpe blodårene dine med å pumpe blodet oppover med å aldri stå hvis du kan sitte, aldri sitte hvis du kan ligge. Må du stå lenge så vipp skiftevis opp på tå og ned på hæl det meste av tiden. Da pumper musklene blodet oppover. Sleng bena opp når du sitter og ikke sitt rett opp dersom du kan lene deg godt tilbake, for da blir det lettere for blodet å passere lysken. Ved hovne ben, legge deg ned med bena skikkelig opp, anklene skal være høyete enn hjertet.
Dess større magen blir dess tregere går blod oppover igjen.
Støttestrømper er også til god hjelp, men det kan bli vel varmt nå mot sommeren.
Tiden vil vise hvordan det blir etter svangerskapet. Se på mor eller søster. Det er ofte familiært.
Hilsen Monica.