Spørsmål:
Hei, Er gravid i uke 27 og har i to mnd fått vondt i underlivet når jeg har sittet mer enn ca 1/2 t og når jeg har f.eks lagt lenge i samme stilling (om natten). Føler meg hoven og øm der, og har oppdaget åreknuter på kjønnsleppene. Dette bekymrer meg. Jeg har lest at man kan få det som gravid, men finner ingen råd bortsett fra å legge seg ned noen ganger i løpet av dagen..Er det ingenting man kan smøre på f.eks? Funker hemoridekrem som f.eks Alcos Anal? (kan brukes under graviditet, men er jo ment for hemorider i/omkring endetarmen. Noen oljer som kan fungere? Ser det selges oljer og kremer på div helsekostbutikker, men virker som de er ment for beina, og jeg tørr ikke bruke dem i underlivet uten videre. står jo heller ikke på dem om kan brukes ved graviditet.. Hjelp!

Svar:
Jeg forstår godt din fortvilelse. Dette er som du selv sier åreknuter eller utvidelse av vener.
Du kan evt. forøke å legge isbiter på stedet i en tynn vaskeklut mens du hviler for å få åreveggen til å trekke seg sammen.Spør også på helsekost etter Arnica salve og se om den kan hjelpe deg. Om du skal smøre salven på selve slimhinnen må du sjekke med innholdet om den anbefales kun til utvortes bruk, evt. ta en liten test og sjekke om det svir og er ubehagelig før du smører på over større område.
Du kan også ligge på ryggen med føttene i madrassen mens du hever underlivet opp, støtter deg med armene rundt hoften og på en måte hjelper til med drenasjen for å bli kvitt litt av hevelsen.
Ikke sitt eller stå for lenge av gangen, men
ta godt vare på deg selv!
Hilsen Monica.