Spørsmål:
Jeg er i min 28. svangerskapsuke, og har fått en klump i underlivet som legen min mener er en åreknute. Klumpen detter ned når jeg sitter på toalettet/på huk, men kjennes ikke når jeg ligger. Er det virkelig vanlig å få åreknuter i underlivet når en er gravid? Har ikke fått noen andre steder ennå. Vil denne forsvinne når jeg har født? Hva om den ikke gjør det? Syns dette er ganske ekkelt, selv om legen sier det er helt ufarlig.

Svar:
Svar: Det er ikke uvanlig med åreknuter i svangerskapet. De kommer som oftest i leggen, men kan så opptre i underlivet. (Hemorroider er også åreknuter.) Jeg tror sjansen er stor for at den vil forsvinne etter fødsel, - ikke plag deg med tanken om at den blir værende.
Om du ikke har gjort det vil jeg råde deg til å ta frem et speil og se på deg selv. Det vi kanskje bli lettere for deg når du har sett den og ikke bare følt den. Av og til forteller kvinner om ”spreng”følelse der åreknuten sitter. Om du kommer til å oppleve det, vil det hjelpe å legge seg flatt noen ganger om dagen for å lette trykket i åreknuten. Arnica salve som kjøpes på helsekostbutikker kan forsøkes, mange synes den hjelper, men den vil ikke kunne fjerne åreknuten.
Lykke til videre! Hilsen Monica.