Spørsmål:
Hei! Jeg lurer på hva som skal til for å få en ultralyd til. Jeg er i min 24 uke, har hatt masse kynnere og mye vondt nederst i magen. Jeg har vært hos legen, men hun sier bare at "noen har kynnere hele svangerskapet, men andre bare får det på slutten". Føler at hun tar så innmari lett på det og egentlig ikke bryr seg i det hele tatt. Har lest at noen blir tatt inn til ultralyd igjen, ønsker meg det for å få roet nervene litt... Må jeg dra på privat klinikk for å få ul, eller burde jeg blitt henvist til ahus, som jeg tilhører? Håper på svar. Hilsen beskymret første-gangs mor

Svar:
I Norge tilbys rutine UL en gang i svangerskapet. UL utover det utføres på indikasjon. Kynnere er muskelsammentrekninger i livmoren, og settes ikke i sammenheng med en UL undersøkelse. Det er riktig som legen sier at noen kvinner har kynnere i hele graviditeten.
Det er trist om du føler at du ikke blir tatt på alvor. Du kan si noe om det og gjøre henne oppmerksom på at du trenger litt av hennes tid til å prate litt, få mer informasjon, omsorg o.s.v.
Du har helt  klart en mulighet til å betale for en ny UL undersøkelse, men jeg er usikker på om det er det som vil roe deg?
Magnesium tbl. er et godt middel mot kynnere. Det roer muskulaturen. Kjøpes på apotek/helsekost. Du kan forsøke dette og se om smerten nederst i magen er relatert til kynnerene.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.