Spørsmål:
Hei! jeg trur jeg er gravid, men kan være nok et fostertomt egg... Har gått forbi fastlegen min, da han synes det var unødvendig med tidlig UL selv om jeg har 2 utskrapninger bak meg pga MA. Jordmor e på ferie (vi har bare en/vi e så heldig at vi har en i allfall :-))... så jeg tok saken i egne hender og kontaktet gynekologisk poliklinikk på nærmeste sykehus og har fått time om en uke. Nå sitter jeg å lurer på om det finnes en "fasit" for tidlig UL på sånne tilfeller som meg? Nårtid får man komme til tidlig UL og hva betyr det? Skal jeg til UL i tide i ca uke 9 el 10 (er ikke helt sikker på hvor langt jeg er på vei)? takk for et superdupert nettsted!

Svar:
Det er et godt og viktig spørsmål du stiller, men jeg kan ikke gi deg et konkret svar. Det finnes ikke konsensus på dette, - her må det vurderes i hver tilfelle. Det er trist å høre at legen ikke forstår hvilken påkjenning det er for en kvinne å oppleve det du har opplevet og nå står i. Godt at du ble møtt på en slik måte på sykehuset.
Personlig praktisere jeg å henvise kvinner i lignende situasjoner til gyn.pol med en gang kvinnene tar kontakt med meg og lar dermed spesialist tjenesten ta avgjørelsen om når tidlig UL skal finne sted.
Problemet er at rundt 15% av alle graviditeter melom uke 4 og 20 ser ut til å ende i spontanabort. Det blir også tatt med i betraktning.
Håper på det aller beste for deg denne gangen!
Hilsen Monica.