Spørsmål:
Hei. Når bør man søke om plass for å føde? Jeg har lest at dette gjerne er rundt uke 30, men er det ikke lurt å gjennomføre fødsel og ultralyd på samme sykehus?

Svar:
Det er litt forskjellig praksis når man sender søknaden om fødeplass. Du bør derfor spørre jordmor/legen du går til kontroll hos hva som er vanlig hos dere.
Det er helt uten betydning hvor UL us. gjøres i forhold til fødested. Om du f.eks skal ha  ny UL kontoll i uke 32 for å sjekke beliggenheten av morkaken, vil det heller ikke bety at det må gjøres der du skal føde. Funnet som gjøres på UL vil sendes fødeavdelingen via jordmor/fastlegen eller evt. direkte, og avgjørelsen om evt. et keisersnitt eller vaginal fødsel tas av gynekolog på fødeavdelingen de du skal føde.
Hilsen Monica.