Spørsmål:
Hei! Jeg er nå kommet til uke 36. Ved forrige kontroll hadde sf-målet mitt flatet ut,og jordmor mente magen min var liten.(sf-mål 31cm i uke 36). Må kanskje til ultralyd denne uken. Tenker mye på hva som kan være årsaken... Er dette vanlig? P.s: Takk for ei fin side!

Svar:
Svar: Det hender nok SF målet kan flate ut i løpet at svangerskapet. Det må absolutt ikke være noe galt, men det skal alltid følges opp, - slik som det nå skjer med deg. Av og til kan det være at forliggende del, som oftest hodet har lagt seg litt dypere ned i bekkenet, noe som kan merkes øverst i magen med endret SF mål. Det kan også skyldes litt dårlig vekst av fosteret. Det kan en ultralydundersøkelse bekrefte evt. avkrefte. Om det nå er slik at barnet ditt har voks litt lite er det viktig at du inntar liggende hvile stilling et par tre ganger i løpet av dagen. Når du ligger bidrar du til optimal blodsirkulasjon i morkaken og bedre vekstvilkår.
Stress ned og bruk energien din på barnet. Lykke til med de siste ukene! Hilsen Monica.