Spørsmål:
Jeg er gravid i uke 5, og legen min ba meg ringe jordmor og få time rundt juletider. Hvor kan jeg komme i kontakt med jordmor? Jeg er 17 år, og vil gjerne ha en som jeg ikke trenger å ha et anstrengt forhold til? Noen å anbefale i Bergen? og hvordan kommer jeg i kontakt med henne? marielle 17

Svar:
Du er tilknyttet en helsestasjon ut fra stedet du bor på. Spør mor, venner, nabo, helsesøster på skolen evt. eller ring kommunens service kontor og spør. Det er lurt å gjøre det nå for å få time i desember.
Jordmødre er vanligvis hyggelige og varme mennesker som tar godt vare på kvinner som bærer frem barn, - som vet at det ikke bare er lett å være ung og usikker,- som kan være en god støttespiller underveis.
Det er alltid fint om kvinner selv kommer med sine ønsker og behov. Ikke vær redd for å si i fra om det er noe du reagerer på eller ønsker deg annerledes.
Håper du finner en jordmor du kan trives med.
Ønsker deg et fint svangerskap.
Hilsen Monica.