Spørsmål:
Hei og takk for denne siden. Lurer på om det er vanlig å ikke bli henvist gynekolog eller jordmor selvom man er gravid i slutten av uke 11? og er det vanlig å ikke ha gravid kort (det kortet man alltid skal ha med under undersøkelser osv)? når skal man eventuelt få alt dette og hva kan JEG gjøre for å få det? når skal man søke om sykehusplass? takk

Svar:
Svangerskapskontroll er FRIVILLING. Du VELGER selv hvem du vil gå til kontroll hos. Du behøver således ikke spørre fastlegen om du kan gå hos jordmor eller motsatt.
Du velger også selv hvem du vil ta første kontoll hos.
Det gjøres ikke gu som rutine ved første konsultasjon. Kun på indikasjon; som f.eks. klamydia av kvinner under 25 år, kreftprøve av livmorhals om ikke dette er tatt de innenfor de siste 3 år.
Du velger selv om du vil gå  både til jordmor og lege, evt. til privat gynekolog.Normalt henvises ikke en frisk kvinne til gynekolog i svangerskapet.Sykehusplass søkes  av den som foretar kontrollen rundt ca. 27 uke eller på det tidspunktet som er vanlig der du bor.
Helsekortet er DITT. Det kan du be om på neste kontroll.
Det er på tide at kvinner begynner å kreve og si høyt hva dere ønsker av omsorg/oppfølging i svangerskapet.
Den som foretar første konslutasjon bør informerer om hvordan det offentlige tilbudet til gravide er organisert der du bor. Fortelle om valg og muligheter, evt. privat praktiserende jordmødre, gynekologer, tilbud i nabo kommuner o.s.v.
Jeg er kjent med at mange kvinner ikke får info/tilbud om jordmorkontoller hos legen sin.
Mitt råd er derfor: Still spørsmål på første konsultasjon om hvilke tilbud din jordmor/fastlege/ kommune har å by på. Om det ikke svarer til dine ønsker /forventninger bør du be om informasjon om hvor du evt. kan henvende deg for å få det.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.