Spørsmål:
Hei. Jeg var hos jordmor i uke 24, da fikk jeg beskjed om at jeg måtte te en glukosetest fordi BMI`en min var for høy da jeg ble gravid. alle som var over 27 måtte ta og jeg hadde 30. Jeg har alltid slitt litt med meg selv for jeg har følt meg for tykk, men under graviditetene har jeg alltid synest kroppen min har vært flott, helt til jeg fikk dette slengt etter meg. Jeg har 3 barn fra før og jeg har aldri hatt svangerskap diabetes. Har aldri vært fokusert på BMI i dei tidligere svangerskapa. Jeg spiser sunt og har trenet helt frem til jeg fikk bekkenløsning ca uke 26. Jeg har ingen tegn til sukker i urinene eller noe. Jeg ble rett og slett deprimert av hele situasjonen, og har aldri følt meg så elendig mens jeg har vært gravid. jeg er nå i 28+5 og har lagt på meg 3 kg, det er vel ikke noe å si på?? sist la jeg på meg 5 kg og gutten var 4000g. Så hvorfor skal dei begynne å ødelegge graviditeten for folk i stede for å oppmuntre. Er utrolig leit hele greia, og jeg har mest lyst til å slutte å gå til jordmor og lege og la det gå sin gang. Det er greit mann gir råd om godt kosthold og sånt i svangerskapet, men his mann lever et sunt liv, bør det vel ikke terpes på? Jeg hadde gledet meg sånn til dette svangerskapet som skal være det siste også bli det bare til at jeg forbanner hele greia:( Mvh en frustrert mamma

Svar:
Jeg forstår godt din frustrasjon.
Du tar opp en viktig problemstilling som vi i helsevesenet har godt av å bli minnet på; respekt og maktforhold.
Husk at hele svangerskapskontrollen/omsorgen er frivillig.
Den bør skreddersys, inneholde så mye informasjon at du/bruker kan ta et informert valg. Det er trist om dette ikke ble presentert som et tilbud med informasjon om evt. årsak til hvorfor testen skulle utføres, og gevinsten ved å utføre den.
Jeg vil foreslå for deg at du tar din reaksjon på alvor. Med respekt for deg selv og barnet du bærer bør du ta saken opp med jordmor evt.også med legen din. Si i fra på en ærlig måte hvordan du opplevet dette, hva det gjøre med deg, hvilke tanker du har omkring konslutasjonen og hva du ønsker av dem i den videre oppfølgingen.
Ta gjerne med deg partner om du trenger støtte. Det kan være lurt å ha noe nedskrevet.
Håper du får ordnet opp i saken på en god måte slik at du videre får en fint svangerskap.
Du er kjempeflink med vekten!
Hilsen Monica.