Spørsmål:
er lettere forvirret her. vært å målt fosteret for å estimere størrelse. to ulike har målt og begge får samme målene. den ene sier 32% større den andre sier 16% større. spurte siste mann om hu første ha regna feil, men fekk beskjed om at ho har brukt den gamle metoden å estimere fostervekst på mens han bruker den nye?? når kom den nye metoden?? fødde barn i 2005 han var estimert 46% større og var 5020 g. og legene har sagt at de har truffet bra med den antagelsen. dagens lege mente de hadde bomma for då burde ungen vert 5.5 kilo! hva skal man tro?? føler meg som en forsøkskanin! Førstefødde ble tatt med ks pga størrelsen, og ble forløst i trondhjem. bor nå i stavanger.

Svar:
Jeg fortår så inderlig godt din frustrasjon og opplevelse av å være en forsøkskanin.
På den ene siden er det fantastisk hva vi med dagens teknologi har muligheter for å få av informasjon om barnet i livmoren, men det har også sin pris.
Det kan virke som om det som måles på et appart blir " sannheten" i øyeblikket undersøkelsen utføres. Om det stemmer eller ikke med "forrige sannhets øyeblikk" eller kvinnens opplevelse av egen situasjonen blir ofte undervurdert, og  kan skape nødig frustrasjon og engstelse.
Jeg har engang lest en forskningsrapport som sa at annen gangs gravide tippet barnets vekt mer korrekt enn hva UL kunne måle!
"Ny" og "gammel" metode kan heller ikke gi veldig store variasjoner........
Vi som jobber med mennesker har et stort ansvar i å se hele mennesket,- ikke bare være opptatt av veksten til barnet i mangen, som du kanskje opplever. Om kvinner går mer engstelige og usikre hjem fra undersøkelsen enn de var da de kom, har vi totalt bommet!
Det er viktig at du gir en tilbakemelding på hvordan du opplever dette og hva det gjør med deg.
Lykke til videre!
Hilsen Monica
Hilsen Monica.
engsetlige og usikre hjem fra en undersøkelse enn