Spørsmål:
jeg lurer litt på hvordan det er med oppfølging når man har mistet tidligere?( mistet når jeg var 27 på vei) er 11 uker på vei nå, å er selvfølgelig veldig redd for at det samme skal skje igjen. om man får ekstra ul eller noe rundt den samme tiden som man mistet sist gang. de fant ikke noe galt med hverken barnet eller meg sist gang. kunne føle meg mye tryggere hvis jeg fikk ekstra oppfølging. har også sluttet å røyke:) er veldig stolt av det da. vil så gjerne at alt skal gå bra denne gangen. legen min har ikke sendt inn noen søknad på ul enda heller, når er det på tide at han gjør det?

Svar:
Gratulerer med nytt svangerskap og som røykfri! Du har gjort en fantastisk flott jobb, og det aller beste for barnet du venter. Ingen kontroller eller oppfølgninger kan sammenlignes i gevnist med hva du selv har gjodt.
Så viktig er et røykfritt svangerskap.
Du vil selvfølgelig bli passet godt på. Men, kom gjerne med ønsker seg om hva som er viktig for deg/hva du har behov for. Jeg vil tro at legen din vil henvise deg til fødeavdelingen for et samarbeid i oppfølgingen der du sjekkes med UL og etterhvert ser at barnste vokser og har det som forventet. Har du en jordmor du kan gå til kan det ble et fint team rundt deg.
Lykke til videre! Ta godt vare på deg selv og barnet du bærer frem.
Hilsen Monica.