Spørsmål:
Hei hei. Jeg er i slutten av uke 18 og har nettopp fått svar på at jeg har blodtype A minus. Og fikk beskjed om at jeg da trenger oppfølging under svangerskap og fødsel, men ikke så mye mer informasjon enn det egentlig. hva går det ut på? Hvorfor må jeg ha ekstra oppfølging og hvordan type oppfølging? Er det noe jeg må/bør ta hensyn til? Er ganske bekymret for jeg hørte snakk om at jeg kan få blodforgiftning. Og det er vel ganske alvorlig?

Svar:
Du kan tar det helt med ro. Rhesus neg(minus) representerer ingen annen oppfølging enn to ekstra blodprøver i savngerskapet (uke 32 og 37) og en blodprøve av navlestrengsblodet etter fødsel for å se om barnet er Rhesus neg. eller pos.
Er barnet pos. får du en sprøyte.
Jeg vil oppfordre deg til å spørre den som har git deg denne beskjeden om ytterligere informasjon, og stimulere deg til å ikke motta info heretter uten at du også ber om å få det hele forklart på en fortsåelig måte.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.