Spørsmål:
hei monica!så fint å kunne stille deg spørsmål gjennom denne siden jeg har et spørsmål jeg er gravid 19uker og2dager på vei og har ikke vert hos noen jordmor enda bortsett fra ultralyden som jeg tokk jeg føler at jeg får dorlig oppfølgning av legen min for å ikke snakke om veiledning hvor kan jeg finne en jordmor må jeg på sykehuset elr????hadde vert kjekt å ha noen å prate med for jeg føler meg så usikker på mange ting jeg hvet ikke vilke rettigheter jeg har som alenemor faren bor i utlandet?????hadde vert fint om du kunne svart på mitt spørsmål første gang jeg er på denne siden

Svar:
Ja det er mer en trist at ikke alle kvinner får tilbud om oppfølging/kontroll hos en jordmor i Norge!
I 1995 kom loven om obligatorisk jordmortjeneste. Dessverre ble det ikke lagt føringer på størrelsen av stillingene som kommunene ble pålagt å opprette. Noen har derfor 20% stillinger som tilsier at tilbudene er svært dårlige.
Det er også trist at legen din ikke har informert deg om hvilke tilbud som finnes der du bor. Du bør spørre han/henne om dette. Ta kontkakt med helsetasjonen, der vet de det. Kasnkje finnes det en privat jordmor også i nærheten?
Noen kvinner opplever at tilbudet de får er så dårlig at den første timen de kan få hos jordmor er først etter at barnet er født. Skjer det med deg kan du f.eks spørre om nabokomunen har større kapasitet.
Ta det også opp med komunale politikere. Det er deres ansvar. Snakk med alle du kjenner om saken.
Lykke til videre!
Ta godt på deg selv.
Hilsen Monica.