Spørsmål:
hei.jeg tar den gule pakningen med folat og omega-3 hver dag. burde jeg ta en annen type vitaminer?? +at jeg lurer på en ting til. jeg vet jeg er overvektig,og derfor gruer meg veldig til å si vekta mi på første kontroll.jeg går tur hver dag og spiser sunn mat.for at jeg ikke skal legge på meg unødvendig. er det noe mer jeg kan gjøre.må man veie seg på kontroll,el kan man gjøre dette hjemme?? på forhånd takk:)

Svar:
Nå er vi akkurat inne i den beste sesongen med rikelig tilgang på norsk frukt og grønnsaker. Men, etterhvert er det fint med multivitaminer og mineraler. Spør på apoteket/dagligvarebutikker. Det finnes spesielle preparat for gravide.
Svangerskapskontrollen er frivillig. Du bestemmer selv hvilke tilbud du ønsker å si ja til.
Du kan også veie deg hjemme om du ønsker det.
Jeg forstår at dette med vekt kan være ubehagelig, men det er dumt å lure seg selv. Overvekt er dessverre en risikofaktor. Jeg vil derfor råde deg til å snakke med jordmor om saken og be om hjelp dersom du trenger det til å få til en endring.
Dette er tiden til å ta nye grep. Benytt sjansen.
Håper du får et fint svangerskap.
Hilsen Monica.