Spørsmål:
Hei, har et litt dumt spørsmål,hvordan sjekker man om livmorhalsen er moden, og hvordan sjekker man hvor stor åpning man har når fødselen er i gang? tenker på et detaljert svar om hvordan det foregår...Spør fordi jeg gruer meg til undersøkelse der nede,(er veldig sjenert av meg)så da tenkte jeg at kansje jeg ikke gruer meg like mye, eller kan forberde meg litt hvis jeg veit hvordan undersøkelsen foregår.

Svar:
En vaginal us i svangerskapet for å vurdere livmorhalsens modenhet eller mormunns åpningens størrelse  gjøres på følgende måte:
Du ligger i en vanlig seng/benk på ryggen, helst med godt hevet rygg (for å unngå at du blir uvel). Du må ta av underbuksen, men kan f.eks ha et skjørt på for å føle deg mindre avkledd. På fødeavdelingen kan jordmor evt. bruke et overlaken til  å dekke deg til med.
Jeg pleier å si at jordmødre "ser" med fingrene, - det er faktisk det vi gjør.
Med to fingre som forsiktig føres inn i skjeden (etter at vi har tatt eksplorasjonskrem på hanskene for at det ikke skal være ubehagelig tørt) kan vi kjenne hvor mormunnen befinner seg; sentrun eller desentrert,  kjenne på konsistensen ; hard, fast og stram (umoden) eller myk og tøyelig(moden), us.om det er skjededel til stede eller ikke(avflatet) og vurdere åpningen:  lukket eller åpen og måle åpningen i cm.
Dette er vanligvis ikke vondt men kan oppleves ubehagelig, særlig om mormunnen er desentrert. Det er viktig at du slapper godt av, puster rolig og ligger med stumpen slapt ned i sengen/ikke høyt løftet.
Du velger selv om du vil undersøkes før du går i fødsel. Det er ikke slik at dette er noe alle kvinner må gjennom. Du velger i grunnen selv på sykehuset også. Det skal alltid være en grunn for å gjøre en vag.us.
Det er helt greit å si i fra hvordan du helst vil ha det og fortell gjerne at du er sjenert.
Det kan være greit å si til seg selv når man synes det er ubehagelig å bli undersøkt at det er blåbær av ubehag i forhold til det som kommer etterpå: fødselen.
Lykke til ! Dette klarer du kjempefint. De fleste kvinner synes det er spennende også.
Hilsen Monica.