Spørsmål:
Hei Vi var på ultralyd i dag, noe vi har sett veldig frem til samt at vi var veldig spente og litt nervøse. Det første jordmor spurte om var om det var greit at det var noen med, for de hadde fått nytt apparat, og hun kunne det ikke ennå. Jeg sa selvfølgelig ja. Tenkte ikke at det ikke var så mye alternativ. Når vi kom i gang kikket hun lenge og nøye på hjernen og hjertet, samt at hun gjorde mange målinger. Hun sa ingenting til oss, bare snakket med han mannen som var der om hvordan hun kunne se ditt og datt. Jeg ble jo mer og mer nervøs, for jeg viste ikke hva som skjedde. Til slutt spurte jeg om alt så bra ut, og hun sa at så langt hun kunne se så det bra ut. Hun sa ingenting mer, utenom at vi fikk vite at det var en liten jente. Nå i ettertid sitte jeg tilbake med mange spørsmål og en litt rar følelse. Det ble overhodet ikke som jeg trodde. Jeg lurer på hvor mye hun egentlig så der. Hadde hun sagt hvis hun var i tvil? Hun virket mer opptatt av å gå til lunsj, enn å forklare hva hun hadde sett. Jeg vet ikke om dette er noe å bli bekymret over? Om jeg bør be om en ny time, eller satse på at alt var bra. Hva synes du?

Svar:
Jeg synes det er veldig trist å høre om opplevelser som dette. Jeg synes det er trist når kvinner og menn møter helsepersonell som ikke oppfører seg som de skal. Som har glemt at de er der for brukerne og ikke omvendt. Som ikke forstår eller har respekt for hva en UL er for par som venter barn. Som har glemt eller mangler kunnskap om forventning og spenning som er knyttet til foreldres første "møte" med barnet.
Jeg skulle derfor ønske at mange flere ville gi tilbakemelding til oss i helsevesenet når vi ikke leverer varen!
En UL undersøkelse gir ingen garanti utover det som kan sees der og da. Jeg forstår således godt hennes svar til deg.
Hadde hun vært i tvil om noe ville hun evt. kontaktet en annen som kunne komme å se på skjermen sammen med henne, evt. bedt deg komme tilbake til en ny kontroll. Jeg kan derfor ikke se at du har noe å bekymre deg over.
Det kan være greit å tilføye at en UL verken er kino eller underholdning for spente foreldre der det lille barnet spiller hovedrollen, men det er vel klart for de fleste som velger en slik undersøkelse.
Ønsker deg lykke til videre!
Hilsen Monica-