Spørsmål:
Hei Jeg er "førstegangsgravid" og er ikke helt sikker på hva det er som det går automatikk i og hva jeg selv må oppsøke/ordne. Jeg har en fastlege som gir meg den informasjon og "forsikringer" som jeg føler er nødvendig, men er alikevel nysgjerrig på hva en jordmor "gir" av annen nødvendig/nyttig informasjon: Blir vi/jeg tildelt en jordmor? Eller må jeg selv "skaffe" en jordmor? Jeg har vært på ultralyd og trodde at den som foretok denne ultralyden var 'min' jordmor... Er det jordmor som ordner med at sykehuset er informert om når jeg har termin - og eventuellt papirarbeid for innleggelse m.m. ?eller er det fastlegen min? Det er vel også en del annet papirarbeid som må gjøres FØR fødselen/permisjonen...? Hvilke er disse? -og hvem skal gjøre de? Fastlege? Jordmor? Meg og samboer/far? Svangerskapsgrupper... Hvor får jeg info om disse? Tid, sted, "termingrupper" i disse gruppene...? Jeg bor i Kristiansund (Møre og Romsdal) hvis du har "lokalkunnskap" Håper at du kan hjelpe meg.

Svar:
Alt dette burde din fastlege ha  informert deg om som har kjennskap til svangerskaps omsorgen i din kommune.
Du velger selv hvem du ønsker å gå til svangerskapskontrll hos; jordmor/lege. Jordmor finnes tilknyttet helsestasjon/er der du bor.
Du må selv ta kontakt med jordmor(noe din lege burde fortalt deg)
Det er viktig at du spør selv når du er til kontroll om det som opptar deg; hva som videre skal skje, hvem som gjør hva os.v.
Ultralyd jordmor er ofte tilknyttet sykehuset, og har sjelden noe med den øvrige svangerskaps kontrollen å gjøre.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.