Spørsmål:
Hei... Jeg hadde en sponatnabort den 13.november i år, og er nå gravid igjen. Ikke hatt mens i mellomtiden. Lurer da på hvordan jeg skal regne ut termin. Den digitale testen sa for 2 dager siden at jeg var 2-3 uker på vei. På forhånd takk

Svar:
Gratulerer med ny graviditet!
I slike situasjoner må man bruke skjønn inntil kvinnen kommer til rutine UL i uke 17-20, (dersom det ikke blir foretatt tidlig UL oftest av andre grunner.)
*Siste blødning blir på en måte spontan aborten.
*Tidligst i uke 12 kommer livmoren opp av bekkenet og kan palperes av  jordmor/lege evt. høre fosterlyd med doppler.
Snakk med jordmor når du kommer til kontroll. Sammen finner dere nok ut av det inntil endelig termindato fastsettes ved UL.
Er det egentlig noen forskjell på om vi vet nøyaktig hvor langt svangerskapet er kommet  på et tidlig tidspunkt eller ikke?
Vi forholder oss til et slingringsrom på hele 4 uker i forhod til når fødsel kan forventes: fra uke 38-42.
Lykke til med en spennende reise!
Hilsen Monica.