Spørsmål:
Hei. Jeg har ligget helt nederst på grensen i hele svangerskapet. Målene er rett før de går over i det som ikke er normen.(uke 33) Legen min sier det ikke er farlig så lenge den følger kurven sin og ikke avviker fra dette. Nå laget jordmor et stort nummer ut av det forrige gang og sier jeg må på sykehuset og følge dette opp. I forrige svangerskap lå jeg helt på den ØVRE grensen og fikk en gutt på 4 kg. Hva kan være galt? Setter pris på svar.

Svar:
Det behøver ikke være noe galt, men jeg er helt enig med jordmoren din som vil henvise deg til en kontroll, evt. videre oppfølging på fødeavdelingen.
Vi som jobber med svangerskaps kontroll skal selvfølgelig ta hånd om alt det normale. Når noe avviker skal vi henvise kvinnen videre og bruke spesialist helsetjenesten. De har UL og kan se hvordan barnet har det i forhold til bl.a. pulsasjon i navlesnor, måle mengde fostervann og barnets vekt.
SF mål er dessuten lite presist, men likevel det beste vi har. Blir du henvist vil du få en mer nøyaktig vurdering av hvordan ditt barn har det. Av og til vokser ikke barna som man forventet. De vil da bli fulgt opp fra fødeavdelingen. Noen ganger velger man til og med å sette i gang fødsel før terminen.
Du har imidlertid et godt utgangspunkt som fikk et barn på 4 kg forrige gang.
Hvil deg så mye du kan. Vi tror det er bra for blod gjennomstrømningen i morkaken.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.