Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i uke 27+6 og har i følge legen et alt for stort symfyse-fundusmål. Skal inn til ekstra ultralyd. Dette er mitt tredje svangerskap og jeg har hele tiden ligget over snittet, barna har ligget på rundt 4 kg ved fødsel. Foreløpig har jeg kun lagt på meg 4 kg, så jeg er kanskje litt bekymret for dette store målet. Hva kan være årsak til at målet blir så stort? Måten jeg bærer barna på? Jeg er ganske kort, bærer jeg kanskje barna mye "utenpå" meg? Kan det være noe som er galt? Håper på svar! :)

Svar:
SF måling er dessverre ikke alltid enkelt å uføre, og er derfor heller ikke det eneste vi kan gå ut i fra dersom vi finner et mål utenfor det grønne feltet som representerer normalområdet.
Om du ser på helsekortet ditt er det gode marginer både over og under den røde midtlinjen.
Ligger ditt Sf mål innenfor dette grønne feltet  er dette normalt.
Jeg vil råde deg til å ta det hele med ro inntil du har vært til en UL kontoll.
Mengde fostervann kan ofte være årsaken til at kvinner får større mage enn forventet.
Lykke til videre!
Hisen Monica.