Spørsmål:
Jeg er 3.gangs fødende og er nå i uke 25. I uke 23 hadde jeg noen få premature rier iløpet av 3 dager og ble sykemeldt med beskjed om fullstendig ro. Sammentrekningene gav seg heldigvis, men for en uke siden var det antydning til sammentrekninger igjen. Jeg kontaktet føden da fastlegen var gått for dagen, men ble fra føden sendt videre til legevakten hvor jeg satt i 3 timer å ventet før legen der sendte meg direkte til føden?! Der ble jeg regelrett ledd av og CTG registreing ble ikke tatt da jordmoern sa at dette var det ikke noe poeng i da jeg var kommet alt for kort i svangerskapet. Er dette normal behandling av en gravid???? Jeg er så redd for å måtte kontakte denne fødeavd igjen, at jeg nå vurderer å dra til en annen kant av landet for å føde mitt 3. barn. Hvordan skal jeg som gravid (og sykepleier) forholde meg i forhold til problemer som oppstår med graviditeten min? Hvem kontakter jeg når? Når har en gravid rett til å kontakte Føden?

Svar:
Det er trist å lese om dine opplevelser, og enda tristere å si at det overrasker meg ikke. Med nedskjæringer, omorganisering, sammenslåing, nedleggelse av tilbud samt få jordmorstillinger og en unfallenhet i forhold til å ta gravide og fødende på alvor, vil kvinner og hennes familie oppleve igjen og igjen å få et for dårlig tilbud i denne spesielle tiden av livet.
Tall fra 2004 viser at 87% av landets kommuner har opprettet deltidstillinger for jordmor, med tilbud helt ned til 1 gang pr. uke. Ikke underlig at mange kvinner opplever å stå på venteliste hos jordmor gjennom hele svangerskapet uten å få en eneste kontroll.
Kanskje hadde du/kvinner sluppet denne/lignende ubehagelige opplevelsen om du hadde hatt en tilgjengelig jordmor du kunne kontaktet. En som kjente deg og dine svangerskap og som du var trygg på.
Det er svært vanlig at 3 gangs gravide har mye sammentrekninger. Sammentrekninger som av og til kan være vanskelig å skille fra premature rier og som gjør kvinner engstelig.
Det tas ikke CTG i uke 23.
Det er fastlegen, jordmor eller legevakten som kan innlegge seg evt. sende deg til en kontroll på føde.pol. Dette er også et kapasitets spørsmål.
Du kan selvfølgelig selv ta kontakt med fødeavdelingen pr. telefon for på den måten få gode råd fra ekspertisen om hva som er best for deg å gjøre i en lignende situasjon.
Om du har krefter og vilje vil råde deg til å ta kontkakt med avisen, sende et åpnet brev til helseministeren, lokale politikere, o.s.v. Bruke alle kanaler!
Dernest bør du oppsøke en jordmor til videre oppfølging. Jordmor er spesialist på svangerskap og fødsel.
Lykke til videre!
Håper du orker å løfte denne viktige saken frem. Den angår så MANGE!
Hilsen Monica.