Spørsmål:
Hei, jeg tror jeg er i 10. uke nå og er veldig glad for å være gravid. Men jeg har veldig legeskrekk og er utrolig redd for å kontakte lege. Etter å ha forsøkt å ringe et par ganger, men blitt så redd at jeg bare har sluppet telefonen i gulvet skal nå mannen min ringe for meg. Men jeg er fremdeles utrolig stressa. Kan du si noe om hva som skjer første gang man er hos lege? Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å roe meg litt? På grunn av redselen har jeg unngått leger så godt jeg kan så har ikke vært hos noen på over 10 år. Er 25 nå.

Svar:
Du MÅ ikke gå til lege selv om du er gravid. Du velger selv jordmor/lege, og ingen sier at første kontroll skal eller bør foretas hos lege.
På første kontroll tas det blodprøver, henvises til UL, du får en del viktig info. ,får til bud om en kreftprøve fra livmorhalsen (om den ikke er tatt i løpet av siste 3 år) tilbud om en klamydia prøve evt. som også kan tas som en urinprøve(urinen må har vært 2 timer i blæren når prøven tas)
Blodtrykk og vekt ved siden av en god samtale med dine ønsker /forventninger om videre oppfølging.
Lykke til med gode valg.
Hilsen Monica.