Spørsmål:
Hei. Det er nå 8 dager siden jeg hadde termin (10 aug), fødselen min kommer ikke i gang.. Det er mitt 2.barn. Hva skal jeg gjøre? Jeg følte ved termin at jeg hadde klart en fødsel fint, nå føler jeg rett og slett at jeg ikke har krefter..Kan det være noe med meg og min kropp som danner anti stoffer mot fødsel? Jeg føler at jeg er ved begynnelsen/starten også stopper alt opp, sånn har det vært i 3 uker omtrent..Våkner på natten eller har vondt på kvelden, men det skjer ikke noe.. Gikk litt på overtid ved sist fødsel også (4dager), og gikk lenge med vondt/rier, 2 netter, de ble aldri regelmessige, og når jeg kom på sykehuset så hadde jeg 10 cm åpning, men riene kom ikke videre og ble satt på maks drypp i 3-4 timer før baby var ute.. Hva syntes du jeg skal gjøre? Vil ikke ringe føden helller for de sier sikker bare VENT!!

Svar:
Det regnes som overtid først 14 dager etter termindato. Normal sv.sk lengde er 38-42 uker.
Det er vanlig å tilby kvinner en kontroll på fødeavd. en uke etter termindato. Det er fint å få bekreftet at barnet har det bra.
I ditt tilfelle kunne det vel også værë på sin plass med en vag us. siden du kom inn med full åpning uten regelmesige rier.
Snakk med jordmor/legen din om dette.
Det kan være en stor psykisk påkjenning å VENTE på at fødsel skal starte.
Det er derfor viktig at du fyller dagene dine med noe hyggelig. Ta en dag av gangen og hvil deg når du har mulighet.
Er du usikker bør du kontakte fødeavd. Det verste som skjer er at du må reise hjem. Det er bedre med en gang for mye enn å ikke rekke frem. Andre gangs fødende kan være svært raske når det hele først starter.
Ta godt vare på deg selv og gjør det som er riktig for deg!
Lykke til!
Hilsen Monica.