Spørsmål:
Jeg har netopp funnet ut at jeg er gravid igjenn. etter og ha prøvd i 14 mnd med en SA i uke 8 er gleden stor. Har tidligere en nydelig liten gutt som døde 11 uker gammel i 2008 grunnet hjertefeil. Nå er jeg livredd og jeg gjør meg noen tanker om oppfølging: Tidlig ul ca uke 8 (henvisning til gyn er sendt) Utvida ul st.olavs uke 12 ordinær ul uke 17-18 utvida ul uke 20-21 samt kontroller hos jordmor og hos lege ved behov! I tilegg har jeg panikk for gå over termin da jeg desverre vet litt for mye om risikoen dete medfører og ønsker igangsetting ca 1-2 uker før termin. stiller jeg urimelige krav?? eller er dette en ok oppfølging ved risikosvangerskap??

Svar:
Gratulerer! Så fantastisk flott. Håper du får et fint svangerskap.
Jeg synes ikke du stiller urimelige krav. Jeg vil også stimulere deg til å ta i mot evt. råd fra ekspertisen (utvidet UL us). De vet hva de ser etter og beste tidspunkt for us.
Min erfaring er at engstelse også kan slippe taket etterhvert som uker og mnd. går med gode opplevelser for kvinner og menn.
I forhod til evt. induksjon/ igangsetting av fødsel kan det vanskelig gjøres avtaler for det nå. Det vil bli vurdert i hvert enkelt tilfelle, - og kvinner tas med på råd. All innblanding i den normale fødselsprosessen øker risiko for komplikaskjoner. Det er også en viktig ting å ta med i vurderingen.
Ønsker deg alt godt og lykke til videre!
Hilsen Monica.