Spørsmål:
Hei! Jeg er en dame på 38 år som etter mange år endelig er blitt gravid med min samboer! Det er naturligvis stor stas og vi er veldig spente. Jeg er nå 13 uker på vei og har nå fått tilbud om Nakkefoldscanning+blodprøver dette p.g.a. min alder! Vi er litt usikre på dette..er det veldig vanlig at damer på min alder tar denne? Vi har ingen barn fra før og hva hvis man skulle finne noe galt? Blir takknemlig for svar.

Svar:
Gratulerer!
Så fantastisk, - og for en glede det må være endelig å være gravid.
Jeg forstår godt din usikkerhet.
Mange velger å ta i mot tilbud som tilbys kvinner etter fylte 38 år, mens andre helt bevist velger det bort ( også kvinner som er betydelig eldre)
Du reiser et svært viktig og relevant spørsmål: "Hva hvis man finner noe galt?"
Ja, hva da?
Det er en problemstilling man også bør diskutere i forkant av undersøkelsen. Det å ha valg kan også være komplisert og by på store utfordringer.
Noen par opplever også å være uening. Mens mannen ønsker å få utført det meste av tester er kvinnen sterk motstander til det hele, eller kanskje omvendt.
Ønsker deg alt godt og lykke til med avgjørelsene.
Hilsen Monica.
Jeg vil råde deg til å lytte til hjertet ditt. Det blir sjelden galt.
Men også til å være åpen og ærlige med hverandres tanker og holdnringer.
Det blir sjelden galt.