Spørsmål:
Hei Monica, I kommunen der jeg bor er det for øyeblikket ingen jordmor. Helsestasjonen har fortalt at de har ansatt en jordmor fra september men har ikke fastsatt hvilke dager hun vil jobbe enda. Jeg kan derfor ikke sette meg opp på en time nå. Jeg har termin i november og er førstegangsfødende. Ville gjerne gått til jordmor... men ser helst at jeg ikke får tid før langt ut i september. Går til en hyggelig fastlege, men det er ikke det samme for de har jo ikke så god tid. Hva kan jeg gjøre?

Svar:
Så bra at dere skal få jordmor i kommunen. Det blir spennende å se hvor stor stillingsbrøkdel hun ansettes i. Altfor mange kommuner tilsetter jordmor i små deltidsstillinger.
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med vedkommende som er ansvarlig for helseavdelingen i kommunen. Vi skriver 22 juli , - det er ikke lang tid til sept. og det er klart noen vet hvikle dager jordmor skal jobbe. Du  har krav på jordmors omsorg. Det betyr at jordmortjenesten er en SKAL- tjeneste som kommunene forplikter å tilby sine innbyggere. Om din kommune har forsømt seg eller om de nå bare ansetter en ny har de at ansvar overfor deg og alle de andre kvinnene i å få ordnet opp i saken slik at du vet hva du har å forholde deg til. Selvfølgelig kan de ta i mot timebestilling nå når de får dagene på plass.
Stå på!
Ring igjen og igjen til de ordner opp i saken og tar deg og dine ønsker og behov på alvor.
Godt at du også har en hyggelig fastlege.
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.