Spørsmål:
Hei og takk for alle de gang du har svare meg ,nu er jeg 6 mnd =) Med jg er lei av at jordmor min skal ha meg til skrive opp være ting jeg spis og jeg bruker ikke normal gjøre.Da følse på at jordmoren er som min foreldre og bestforeldre var da jeg var 14 år må pass på.... til nu har jeg gå opp ca 8 kg sida jeg blitt gravid opg det vel normal.... Ja jeg er tung i fra før med det hjelpå ikke masse på meg det bli bare verre.. hva skal si og gjøre sånn skal føle at svangerskap bra for meg venlig hilse anka

Svar:
Du velger selv hvor du vil gå til kontroll. Jeg vil imidlertid anbefale deg å fortsette hos jordmor som du kjenner og som kjenner deg. Vær ærlig mot henne og fortell hvordan du har det og hvordan du ønsker at kontrollen skal være.
Hun vil forstå når du sier at dette ikke gjør deg godt, at du ikke trives med det. Om du ønsker hjelp til å holde vekten, evt. legge om kosten kan du prøve å finne ut hvordan hun evt. kan hjelpe deg.
Jeg tror hun ønsker å passe godt på deg, men kanskje ikke forstår at hun trår over den grensen for hva du kan trives med.
Det er viktlig at vi som jordmødre får tilbakemelding på hvordan vi arbeider. Ta mot til deg og si i fra.
Lykke til med god egenomsorg.
Hilsen Monica.