Spørsmål:
Ser på lommelegen.no at gravide har lav blodprosent ved hemoglobin under 11g/dl. Jeg begynte på 12,5 på første svangerskapskontroll, og i forrige uke var den på 10,8. Det ble ikke sagt noe om det, og det er vel uansett en grenseverdi? Når bør man/jeg eventuelt reagere? Er 21+1 med tvillinger.

Svar:
Når du venter tvillinger vil det være dobbel belastning på ditt  jernlager. Jeg vil råde deg til å spørre om hvordan ditt jernlager var da du startet svangerskapet. Det har betydning nå.
Det er riktig som du sier at 10,8 er nær 11, og således ikke på noen måte faretruende. Men, som tvilling mamma bør du ta godt vare på deg selv, og ikke utsettes for å komme for lavt i blodprosent/jernlager.
Du kan evt. ta en telefon og få det sjekket ut.
Om/når du skal begynne med jerntilskudd, vil jeg anbefale deg å ta aminojern som gir større jernopptak.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.