Spørsmål:
Hei! Takk for nyttige sider! Jeg bor i en kommune som ikke gir tilbud om jordmor til andre enn førstegangsfødende og gravide med spesielle behov. Jeg er andregangsfødende og bortimot forbanna. Svangerskapskontroll av friske gravide hos legen er potensiell innsparing av tid for legen, det er min erfaring. Jeg hadde sett fram til den trygge oppfølgingen man får hos jordmor som har god tid. Kommunen har plikt til å gi gravide tilbud om jordmor og bryter loven på denne måten. Er det noe man kan gjøre i denne situasjonen? Jeg har ikke råd til å gå til privat jordmor! Håper på svar!

Svar:
Det er helt riktig det du skriver, og det er flott at du engasjerer deg. Jeg tror den beste veien å gå er nettopp gjennom kvinner som deg som blir forbannet og ikke vil finne seg i å få det nest beste.
Du bør send et brev, ringe, mase til helsesjef, rådmann, ordfører, politikere o.s.v. Alle som har ansvar for helsetjenesten i kommunen. Få med deg flere kvinner og menn, kvinneorganisasjoner, jordmor på stedet som kanskje ikke engang har en 100% stilling. Bruk dagsavisen og lag  blest om dette. Det du opplever nå opplever også svært mange andre kvinner rundt om i vårt land. Mange treffer ikke en jordmor i det hele tatt. Kontakt gjerne Den norske Jordmorforening for tallmateriale.
Du kan søke jordmor i nabokommunene, og håpe at de har ledig kapasitet.
Det ville vært fantastisk om kvinner virkelig samlet seg og KREVDE å få den tjenesten de har krav på og ønsker seg i en så spesiell og sårbar tid som i svangerskap er.
Min personlige påstand er også at god og profesjonell omsorg/kontroll er en den meste effektive måten å få ned keisersnitt tallene på.
Lykke til videre!
Håper du får en omsorgen du ønsker deg og har krav på.
Hilsen Monica.