Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid for første gang har har masse spørsmål som jeg lurer på som alle andre førstegangsgravide. Hvem anbefaler du å gå til kontroll hos? Lege eller jordmor, hva er forskjellen? Og hvordan kommer jeg i kontakt med ei jordmor om jeg eventulet vil gå til begge to. Hilsen Meg

Svar:
Enkelt sagt har jordmor spesial kompetanse på svangerskap og fødsel, mens en lege er utdannet til å ta hånd om syke mennesker.
Som med alt annet er det personavhengig. Du kan møte en varm og hyggelig lege som er svært interersert i gravide,- som har lest seg opp, gått på kurs o.s.v., og du kan møte en lite engasjert jordmor.
Det kan være en løsning å konsultere begge og forhåpentlig få det beste fra begge? Dessverre er det slik at om man deler de få kontrollene man tilbys kan man stå i fare for ikke å bli kjent med  noen av dem. Kontinuitet og tid er ofte en forutsetning for å skape tillitt.
De fleste gravide er friske i utgangspunktet.
Man behøver ikke søke lege som gravid om man ikke  ønsker det. Det er valgfritt jordmor eller lege.
Jordmødre er tilknyttet  kommunens helsestasjon, evt. den helsestasjonen du tilhører i din bydel. De kan også være privatpraktiserende og noen ganger i samarbeid med en gynekolog.
Fødeavd. der du skal føde pleier å være orientert om jordmor tilbudet der du bor.
Håper du finner en varm og engasjert jordmor. Det er en stor berikelse å ha godt reisefølge.
Hilsen Monica.