Spørsmål:
Hei. Ved mitt forrige svangerskap fikk babyen intrauterin asfyksi og som følge av dette en hjerneskade. Skadene ble oppdaget fordi han fikk kramper da han var 2 dager gammel. MR viste hjerneskade. I journalen står det "ukjent genese" - altså vet de ikke hvorfor dette er skjedd. Placenta er betegnet som normal. Hvilken oppfølging synes du jeg burde ha i dette svangerskapet? Det var ingenting i mitt forrige svangerskap som skulle tilsi et slikt utfall som vi fikk.

Svar:
Jeg vil tro at du vil bli fulgt opp i forhold til hva du selv ønsker og har behov for,- så langt det er mulig.
Jeg kjenner ikke til spesielle rutiner knyttet til det du har opplevet, nettopp fordi man ikke kan forutse eller avverge at intrauterin asfyksi oppstår uten at man vet årsaken til det.
Omsorg /kontroll bør skreddersys, særlig i tilfeller som ditt og lignende for å gi kvinner det beste.
Det er veldig trist når slikt skjer, - det viser oss livets mangfold og sårbarhet.
Ønsker deg alt godt.
Hilsen Monica.