Spørsmål:
Hei! Jeg er nå i uke 9, med vårt føste barn. Var hos legen i dag og fikk bestilt fødeplass. Men det som forundrer meg litt er at jeg ikke skal ha noen kontroll før jeg skal på ul rundt 10.-15. juli. Og fikk beskjed om at jeg ikke skal tilbake til kontroll før 3. uken i aug. Det jeg er litt bekymret for er om det er liv der inne. Hvordan kan jeg vite at alt skjer som det skal? Vil jeg begynne å blø om alt ikke er som det skal? Hva om barnet ikke lever? Takk for svar!

Svar:
Jeg forstår godt at du reagerer på dette tilbudet. Å vente sitt første barn er for mange som å være i konstant undring og (til dels bekymring). Det dukker opp nye spørmål/problemstillinger, man fylles med nye og ukjente følelser o.s.v. som man ønsker og har behov for å dele og få svar på.
Det skal tas hensyn til dette aspektet av graviditet også når kvinner tilbys svangerskapskontroll/omsorg.
Men, til ditt spørsmål om alt skjer som det skal, er det ikke annet å si enn at det må du forsøke å stole på at det gjør. Dette er tiden da du må gi slipp på kontrollen,- som kan være vanskelig for oss moderne mennesker som er vant til å kontrollere det meste i livene våre.
Etter ca. uke 12 kan fosterlyden høres utvendig med en doppler og således få bekreftet at fostert lever.
Kanskje har du kjent de første vage tegn til liv før du kommer til UL, hvis ikke får du/dere et sjokk når dere få se hvor aktiv den lille krabaten er på UL skjermen.
Det kan med andre ord bli første gang du får bekreftet at barnet ditt lever.
Dersom noe går galt i foster utviklingen vil de fleste få blødning og abortere. Noen ganger skjer det ikke på denne måten.
Prøv om du kan fylle deg opp av gleden og alt det positive ved å skulle få et barn og bli mor. Forsøke å stole på at det som skjer er en helt natrulig prosess, en del av livet, som går sin helt vante gang, programmert fra tidenes morgen, og som nå skjer med DEG!
Du er en heldig kvinne. Lykke til videre!
Hilsen Monica.