Spørsmål:
Hei Monica jeg er uventet gravid med mitt tredje barn. jeg er nå ca i uke 15 og har kun fortalt det til mannen min.har ikke gått til lege eller jordmor. grunnen til at jeg ikke gjør det, er at jeg på en måte ikke orker å forholde meg til denne graviditeten. av og til gleder jeg meg, samtidig tenker jeg at om noe går galt får det bare gjøre det... jeg er ikke motviert for et tredje barn, men veit selvfølgelig at jeg vil bli glad i dette om alt går bra.... akkurat nå er jeg i en veldig travel periode mtp karrieren (og barna selvsagt) mannen min er veldig snill og vi deler likt på alt hjemme, han tok graviditeten mye penere enn meg, og er den som tar initiativ til å prate om fosteret. er det uforsvarlig av meg å bare vente med å gå på kontroll? jeg orker ikke ultralyd og alt det styret der..orker ikke å prate, informere, få mange kommentarer på at jeg er gravid osv. så tenker bare at jeg få vente til det blir synlig.................. med de to andre blei det ikke synlig før jeg var ca i uke 25-26, så har jo litt tid på meg.... hvordan vil jordmor reagere om jeg kommer til første kontroll like før fødselen tror du?

Svar:
Svangerskapskontroll er et frivilig tilbud. Du velger således selv hvordan du ønsker å bruke det. Det er ikke uvanlig at kvinner som har vært gravide før kommer senere til kontroll.
Med to ukompliserte svangerskap og fødsler (om du hadde det?) har man et svært godt utgangspunkt for det tredje.
Hva jordmor mener eller synes bør være underordnet i forhold til hva du selv ønsker.
Det er vedlig hyggelig å lese at du gleder deg av og til og at mannen din er en så god mann!
Jeg vil tro at dete hele vil gå seg til og at du etterhvert vil ta kontakt for en konsultasjon. Det er viktig at du forteller hva du ønsker /evt. har behov for på kontrollen.
Du er ikke alene om å måtte bruke tid i eget temop for å bli fortrolig med den store overraskelsen.
Kvinner som har gjort seg helt ferdig med småbarn, startet med  videre utdanning o.s.v., for så plutselig opplever at alle planer må skrinlegges nok en gang, kan oppleve både sorg og fortvilelse. Men heldigvis, når barnet først kommer endrer det meste seg.
Jeg må fortelle deg av erfaring at det er som en stor gave å få det tredje barnet.
Når de to forlater rede er det heldigvis en igjen en liten stund, to er heller ingen flokk mens det er tre!
Her kunne jeg fortsette...........................
Ønsker deg alt godt fremover, og håper du vil ta det tid til å nyte noen av månedene.
Ta godt vare på deg selv. Ikke glem at kroppen ofte forteller oss hva den trenger.
Hilsen Monica.