Spørsmål:
Hei. Jeg var på ultralyd den 22.05. Der sa legen at min morkake fremdeles låg helt foran, som den hadde gjort ved sist ultralyd. Han henviste meg til sykehuset, for vurdering av keisersnitt. Mandag 25.05 ble jeg veldig dårlig, vondt i korsrygg og nederst i magen. Ble henvist av jordmor til sykehuset. Der tok de en ny ultralyd, for å sjekke at alt var ok. Legen sa at alt var ok, men at morkaken låg oppe på siden, og ikke foran, som den forrige legen hadde sagt. Jeg ble veldig overrasket og forvirret, og spørte om den kunne flytte slik på seg på 3 dager, og det sa han den ikke kunne. Jeg er mildt sagt forvirret nå, siden jeg har fått to så forskjellige svar på noen få dager, har lyst på en tredje lege, for å få bekreftet det ene eller det andre. Hvordan kan to leger gi meg så forskjellige svar ? Mvh Irene

Svar:
Jeg forstår at du blir frusterert og usikker. Kanskje blir du ikke klokere av mitt svar heller, men jeg kan dele noen tanker med deg.
Sykehuset og fødeavdelingen representerer spesialkompetansen. Om legen som utførte UL var gynekolog eller fastlegen med UL apparat vil være avgjørende for resultatet.
Det er heller ingen som vil la deg gå i vaginal fødsel om morkaken er totalt forliggende.
Du kan evt. snakke med jordmor og spørre om hun kan ta kontakt med fødeavdelingen der du var til kontroll for å få det hele bekreftet slik at du kan roe deg med den bestemmelsen som evt. er tatt.
Lykke til!
Hilsen Monica.