Spørsmål:
Hei. Vet mange spør om likheter/ulikheter mellom menstermin og UL termin. Hos meg viste UL termin at jeg ikke var mer enn fire uker på vei ved første UL. Der fant privat gyn.UL at jeg var 8 uker på vei, så i følge sykehus UL har jeg blitt gravid 14 dager etter samleie. Det er vel ikke mulig? Jeg fikk store avvik også med mitt første barn, men her kom hun 10 dager før min termin. I følge sykehuset var hun da 4 uker for tidlig født. Men når de så på henne sa de hun var nærmest fullgått. Det jeg er mest bekymret for, er dersom jeg skulle være så uheldig å gå over min termin, så er jeg ifølge sykehuset ikke på overtid før jeg har gått 4 1/" uker over min termin. Dersom dette skulle skje vil vel mest sannsynelig barnet mitt dø i magen..... Uff vet dere sier UL termin gjelder, men hvis jeg hadde samleie sist 9 august 09, kan jeg umulig ha fått pos. gravidtest den 24 august? Noe jeg fikk....

Svar:
Så godt at du er en annengang gravid med erfaring som viser at barnet kommer når det selv er klar for det. Dessverre kan det av og til se slik ut at vi stoler mer på hva maskiner måler enn det kvinnen selv forteller.
Jeg må imidlertid skynde meg å legge til at vi er mer enn glad for alt hva ultralyd har tilført oss som uvurderlig hjelpemiddel i forbindelse med svangerskap og fødselsomsorg!
Om du kommer i en situasjon der overtid skal vurderes, har du et klart og sterkt kort på hånden som du må bruke, og som du vil bli hørt for. Sædceller lever lenge,- men ikke i 15 døgn!
Det er dessuten din kropp og du har medbestemmelse når avgjørelser skal tas.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.