Spørsmål:
Er nervøs fordi jeg er 43 år og gravid, er nervøs for alt. Hvilke oppfølging kan jeg regne med pga min høye alder? Har født to friske barn tidligere, nå 17 og 13 år.

Svar:
Du vil få tilbud om genetisk veiledning p.g.a. din alder, ellers vil du bli fulgt opp ut fra det behovet du måtte ha. Svangerskapskontroll/omsorg skal være individuell og ta utgangspunkt i hver enkelt kvinne.
Det er viktig at du formidler hvikle tanker/ønsker/behov du har for oppfølgingen.
Jeg forstå at opplevelsen av å være gravid i  moden alder kan oppleves annerledes, men om det kan være en trøst for deg er det ikke så svært lang tid tilbake da kvinner flest i vesten fikk barn helt frem til de sluttet å menstruere,- som en normal del av kvinnelivet.
Lykke til med høstfrukten! Unn deg bare det beste, også glede
Hilsen Monica.