Spørsmål:
Heisann jeg er 8uker på vei og skal snart ha gu, men er det absolutt nøsvendig?er også redd for å abortere hvis jeg tar en slik undersøkelse, er det mulig? Takker for svar:)

Svar:
Du bestemmer selvfølgelig over din kropp og velger selv hvilke tilbud du vilmotta.
Det er ikke nødvendig med en rutie gu og gjøres heller ikke lenger på friske gravide uten plager.
Vi tilbyr ofte en cytologisk prøve fra livmorhalsen(kreftprøve) om det ikke er gjort innenfor de siste 3 år. på første kontroll. Det kan ikke utføres uten at kvinner må opp i stolen. (Denne testen anbefales fra kreftregisteret til kvinner mellom 25-70 år)
Chlamydia test som kan være aktuell for mange kan også gjøres som en urinprøve. Urinen må da være to timer i blæren før man tisser på et glass.
Du kan snakke med jordmor/legen og si i fra hva du tenker om saken.
Man abortere ikke p.g.a. en gu, men jeg kjenner flere nygravide som ønsker intuitivt å ha dette område urørt.
Lykke til videre.
Hilsen Monica.