Spørsmål:
Hei! Jeg er usikker på om legen min kan nok om svangerskapsoppfølging, men har ikke lyst til å søke opp en ny fastlege ettersom jeg allerede halvveis i svangerskapet. Jeg bor i Oslo, og det er lang ventetid på time hos jordmor på helsestasjonen. 1. Legen min sier at den gravide ikke lenger skal veies, stemmer det? Flere av mine gravide venninner veies ved hver svangerskapskontroll. Bør jeg insistere på å veies? 2. Har lest at det også er vanlig med en gynekologisk undersøkelse i forbindelse med svangerskapet. Legen min har ikke nevnt dette. Skal jeg be om en slik undersøkelse? 3. Bør jeg bestille time hos jordmor?

Svar:
Det høres ikke ut som om du har noe å frykte. Det er helt riktig at kvinner kan velge selv om de ønsker å veies eller ikke. Det er heller ingen grunn til å gjøre gynekologisk us på friske kvinner.
Skjønner godt at du har behov og ønske om jordmor konsultasjon også. (Siden du bor i Oslo finnes det tilbud hos privatpraktiserende jordmor om du ikke får time på helsestasjonen)
Vil absolutt anbefale deg å ta kontakt med jordmor. Kun det beste er godt nok!
Lykke til.
Hilsen Monica.