Spørsmål:
Dersom man får utført GU, vil han da se dersom du er 25 uker på vei? ELler kan han overse dette? Hva ser han i såfall etter?

Svar:
Gu gjøres ved første svangerskapskontontroll, bare hvis det skal tas en kreftprøve eller en klamydia test. Det gjøres ikke som rutinekontroll på en frisk kvinne.
Senere i svangerskapet gjøres det ikke gu uten helt spesiell grunn, som f.eks spørsmål om premature rier/fødsel, vurdere livmorhalsens lengde, tvilling svangerskap o.l.(som gynekolog foretar).
Svangerskapets lengde kan vurders ut fra magens størrelse om SF mål i 25 uke, evt. en UL for å sjekke om målene stremmer med utvendig funn.
Det er egentlig lite å "se" på en gu.
Hilsen Monica.