Spørsmål:
Jeg hadde siste mens 3.-5.oktober 04. UL termin beregnet til 19.juli 05. Hvordan kan jeg hatt en pos. grav. test 3.nov 04? Jeg kan jo risikere å gå 3½ uke e. "min" term før fødselen ev. settes kunstig i gang. Liker ikke dette her...

Svar:
Svar: Ingenting er 100% sikkert eller riktig, heller ikke en ultralyd undersøkelse. Barnet ditt vet derimot vet akkurat nå det skal fødes. I tusenvis av år har barn kommet til verden uten at mødre måtte forholdt seg til en eller flere datoer, og på mange måter var det sikkert like bra. Med hensyn til positiv test 03.11.04, er det helt vanlig å gjøre det rundt neste forventet mens.
Når eller hvis du kommer til mens termindato og evt. passerer 14 dager over denne, tangerer du den 19.07.05. Om du da ikke har født, vil det være naturlig at du får tilbud om en kontroll på fødeavdelingen.
Lykke til videre! Hilsen Monica.