Spørsmål:
Hei! Har far til barnet rett til fri fra jobb når jeg skal på første svangerskapskontroll? Blir det isåfall uten betaling? På forhånd, tusen takk for svar

Svar:
Nei dessverre er det ikke slik enda.
Du stiller imidlertid et viktig og godt spørsmål som det er på høy tid å løfte frem.
Hvordan tilrettelegge for fars deltagelse i svangerskapet?
Jeg opplever ofte at far er med og ser klart nytten av det for begge to. Felles info, jeg kan dessuten vinkle ting fra kvinnens og mannens ståsted og "ufarliggjøre" eller normalisere reaksjoner og tenkemåte og få frem både latter og humor fremfor skuffelse og urealistiske forventninger.
De fleste har heldigvis mulighet til å jobbe inn tiden de bruker på kontollen og på den måten for det til.
Lykke til med første kontroll.
Hilsen Monica.