Spørsmål:
Er 44 år, gravid for 8 gang, men har 4 levendefødte, friske barn. Får jeg disse testene automatisk, eller må jeg spørre om å få de. Hvilke av disse er best og er det pålitelige prøver i forhold til avvik (kromosonfeil osv)

Svar:
Gratulerer!
Du må selv be om å få utført fosterdiagnostikk, og helst ta kontakt innen 8 uker etter siste mens første dag. Du/dere vil først få en samtale time med informasjon og genetisk veiledning. Denne er uforpliktende og verdinøytral .Her kan du/dere få informasjon om hvilke undersøkelser man kan foreta, og om risikoen forbundet med dem.
Etter samtalen henvises du til evt. videre undersøkelser i tråd med hva du ønsker.Testene er pålitelige, og tas til forskjellig tid (fra ca. uke 10-17)
For mer info kan du gå til Bioteknologinemdas nettsider: www.bion.no
Ønsker deg lykke til!
Hilsen Monica.