Spørsmål:
Hei Fikk svar med lege i går på prøvene som var tatt. han sa då at der var celleforandring og at eg skulle nevne dette til gynekolog når eg skulle på ultralyd. skal dit om ein mnd. er 14 uker på vei. fikk prøvearket med legen og der står usikker betydning. Syns ein mnd er lenge når han ikkje ville seie noke og eg berre sitt her uten og vite kva dette kan innebære for meg og barnet.

Svar:
Jeg forstår godt at du blir usikker. Om din lege ønsker en vurdering av gynekologen bør det skje på en annen måte enn at du skal neve det på UL undersøkelsen.
Jeg vil råde deg til å kontakte legen din igjen, ta det opp man han/henne og be om å bli henvist, evt at legen tar det opp selv med gynekologen.
Vi anbefaler gravide å ta en cytologisk prøve fra livmorhalsen dersom de tidligere har fått påvist celleforandringer på livmorhalsen eller dersom det er tre år eller mer siden siste prøve.
Dette gjøres fordi graviditetshormonene kan påvirke celleforandringer på livmorhalsen til å vokse raskree enn de ellers ville ha gjort.
Hilsen Monica.