Spørsmål:
Jeg er nå gravid i uke 15 og har fått vite at jeg har blodtype A-, altså rhesus negativ. Min mann er usikker på sin blodtype, men tror han er rhesus postiv.Har dette noe å si for babyen og bør min mann få sin blodtype bekreftet?

Svar:
Rh. neg gravide følges opp med blodprøver i uke 32 og 36, evt. flere om nødvendig.
Det tas ikke blodprøve av partner.(Det ble gjort i "gamle dager"da man gikk ut fra at partner alltid var barnets far -)
Det er veldig sjelden Rh neg. mor og evt. Rh pos. barn medfører problemer for barnet, men det er det som sjekkes opp i blodprøvene.
Rh. neg kvinner med Rh. pos barn får også en sprøyte etter fødsel for å hindre at evt. problemer oppstår i neste svangerskap.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.